Friday, December 21, 2012

dulu vs sekarang

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

dulu-dulu
hari-hari dapat duit skola..makan pakai semua ditanggung..tak payah penin-penin pikir pasal masalah yang ada kat sekeliling kita pun especially masalah duit.. masa tu memang pemes dengan ayat ada aku kesah " kalau mama n abah takda duit ", ada aku kesah " kalau keta abah takda minyak" ada aku kesah " kalau mama n abah tak boleh beli beg baru, baju baru, kasut baru " ada aku kesahhhh semuanya... langsung tak peka dengan masalah kat sekeliling.. yang fa kesahnya hari-hari balik skola makan da tersedia.. bila raya pula mesti nak baju+kasut+seluar baru.. bila cuti skola plak msti nak ajak parent g jejalan walaupun masa tu parent ada masalah duit..

sekarang
bila da keja ni.. barula tahu nak kesah pasal macam-macam masalah.. bila time poket da kosong barula nak kesah kenapala kena servis keta bulan ni.. kenapala kena repair hp bulan ni.. kenapala bil celcom tinggi bulan ni..kenapa,kenapa n kenapa.. *baru padan ngan muka aku..huwaaarghh *.. awal bulan bila da dapat gaji plak lagila banyak benda nak kena kisah.. kesah nak kena bayar bil astro, kisah nak kena bayar bil celcom, kisah nak kena bayar keta..kisah nak kena isi minyak keta tiap-tiap minggu.. mak aihh banyaknya yang fa kena kesahh..


so bila sekarang ni barula fa faham yang dalam hidup kita banyak benda yang kita kena kisah.. tak boleh asik cakap ada aku kesah..hidup pun bukannya semudah A,B,C.. Masa belaja bolehla nak rasa nikmatnya hidup ni.. masa da keja, masa dah ada femily sniri barula tahu apa tu maknanya kesusahan.. sebab tula orang tua-tua slalu cakap " bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian"..



p/s :renungan tuk fa seniri dan tuk semua orang lain.. peaca ya ^,^ 

No comments: